Hur var det nu med den där tallinjen, kommer 30 innan eller efter 60 och var ska 14 45 78 1 98 och 65 vara?
2:orna tränar tallinjen på skolgården och för att reda ut allt så började barnen lägga ut 10-talen, ordningen var inte så svår men hur fördelar man dem över en jättelång tallinje??
När de var klara så hoppade och sprang barnen sina 10-hopp,
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
När 10-talen var klara la vi ut 5:orna detta var lite lättare, och minsann om det inte blev 10-hopp igen 5 15 25 35 .... dags att hoppa igen!
Alla talen plockades in och nu kom kluringen, "Lägg ut denna siffran/talet och gör en egen siffra/tal att lägga ut på rätt plats i tallinjen"
Inte helt lätt men det gick! Bra jobbat alla 2:or.
F-klassen och 1:orna höll till i "träggan", här tränade barnen på likhetstecknets betydelse, de använde både flirtkulor och sig själva för att få ordning på likhetstecknet.
För visst är det så att det ska vara lika mycket på båda sidor om =
2 kompisar + 1 kompis = 3 kompisar
Av all matte kan man bli trött, tallinjer och likhetstecken i all ära men vad är det mot fri lek!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar